VEPA Käitumisoskuste Mäng Tallinna
Pääsküla Koolis
Alates 2018 aastast rakendatakse meie
koolis VEPA Käitumisoksuste Mängu metoodikat,
mille eesmärk on kaasa aidata õpilaste eneseregulatsiooni ja
sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arengule. Meie koolis rakendavad VEPA
metoodikat õpetajad ja lapsevanemad.
VEPA on tõenduspõhine metoodika, mis sai
alguse USA-s (Good
Behavior Game) ja mille mõju lapse käekäigule tulevikus
on tõestatud mitmete uuringutega. Eestis rakendatakse VEPA metoodikat alates
2014/2015.õppeaastast. VEPA metoodika koolituse on läbinud rohkem kui 800
õpetajat enam kui 120 koolist üle Eesti.
VEPA metoodika eripära seisneb selles,
et mänguliste võtete abil õpetatakse lastele eneseregulatsiooni.
Eneseregulatsioon on oskuste kogum, mis hõlmab keskendumist, tähelepanu
ümberlülitamist, paindlikkust, püsivust, toimetulekut tugevate tunnetega ja oma
käitumise kohandamist vastavalt olukorrale. VEPA puhul on suur rõhk pandud ka
tunnustamisele ja üksteise märkamisele, mis toetab laste sotsiaalset ja
emotsionaalset kompetentsi.
2016-2018 aastatel Eestis läbiviidud
VEPA metoodika mõju-uuring on tõestanud, et VEPA rakendamine vähendab
käitumisprobleeme klassis ja parendab laste hakkamasaamist tunnis. Rohkem infot
VEPA mõju-uuringu kohta leiab Tervise Arengu Instituudi noremteaduri Karin Streimanni esinemisest.
Arenenud eneseregulatsioon ja
sotsiaal-emotsionaalsed oskused omavad suurt mõju inimese käekäigule ja
heaolule. Uuringutega on tõestatud, et VEPA rakendamine algklassides aitab
ennetada sõltuvuste teket, koolist väljalangemist ja agressiivset käitumist
noorte seas. Meie kooli jaoks on väga oluline VEPA metoodika tõhus ennetav
mõju.
Lastele meeldivad kõige rohkem sellised
VEPA elemendid nagu käemärgid, nimepulgad ja taimer. Oleme üle kooli võtnud
kasutusele käemärgid.
Metoodika omandamiseks läbivad õpetajad
õppeaasta jooksul kolmepäevase koolituse ning saavad jooksvalt ka VEPA mentori
toetust. Koolimentorid Maris Veller ja Liina Juurikas külastavad nende tunde,
aitavad kohandada metoodikat vastavalt õpetaja vajadustele ja nõustavad
metoodika rakendamisega seotud küsimustes. Kui õpetajal on VEPA metoodika
käes, siis ta võib seda rakendada veel mitme aasta jooksul, et pakkuda tuge
erinevatele lastele ja luua oma klassis turvalist, sõbralikku ja õppimisele
orienteeritud õhkkonda.
Aastate jooksul on koolitunud 12
algklassiõpetajat ning kaks koolimentorit. 2023-24. õppeaastal rakendab Vepat
oma klassides 9 algklassiõpetajat, nendest 3 õpetajat esimest aastat 1.
klassis.
2024.a oleme rakendamas Vepat ka
väljaspool klassi - vahetunnis (ka energia vahetunni ajal õues) ja kooli
sööklas.
Positiivne on, et ka põhikooli õpetajad
soovivad 2.kooliastme õpilastele osaliselt rakendada Vepat.
Rohkem informatsiooni VEPA metoodika
kohta leiate VEPA kodulehelt ja Facebooki lehelt. Lapsevanematele
võib pakkuda huvi brošüür VEPA kodu.